Dýchaj ako macko – recenzia knihy

V dnešnom uponáhľanom svete máme málo času na samých seba a na svoje myšlienky. Často pri oddychu siahneme po telefóne a hltáme nové informácie. Deti na tom nie sú inak, pozerajú televíziu, počúvajú rádio. Vedieť zahĺbiť sa do svojho vnútra, počúvať svoj hlas, vedieť mu porozumieť, venovať pozornosť sám sebe, svojim emóciám, porozumieť reči svojho tela je dôležité, pretože tam pramení veľa našich nedorozumení, kedy si povieme, že už nerozumieme ani sami sebe, alebo môžeme odhaliť čo nám daná choroba tela chce povedať.

Pamätám si, že ako dieťa som len tak ležala na zemi, a počúvala okolitý zvuk a dýchala. Nič viac. Alebo som rozmýšľala. Nezaháňala som myšlienky, ale triedila ich. Zdá sa to ako nepodstatná vec, ale je to veľmi dôležité. Vedieť si utriediť myšlienky, byť prítomný v prítomnom okamihu.

Túto knihu som vybrala preto, pretože každý máme vo svojom živote určité spúšťače nerovnováhy. Je to kniha, ktorá učí relaxovať, myslieť na to dobré. Niekedy sa deti nevedia upokojiť, vysporiadať s nejakým problémom, alebo ich naopak potrebujeme povzbudiť alebo motivovať. Niekedy si nevieme rady s deťmi, nevieme akými slovami by sme ich presvedčili o svojej pravde. Vtedy je vhodné siahnuť po tejto knihe a vybrať si vhodné cvičenie. Možno nakoniec zistíme, že sme to viac potrebovali my, dospelí.

Kniha sa trochu odlišuje od bežných kníh na aké sme zvyknutí. Nie sú v nej básne, ani klasický príbeh, alebo rozprávka. Nájdete v nej cvičenia, alebo meditačné hry pre najmenších. Cvičenia sú inšpirované jogou, žiadne poučky a jogínske pojmy tam však nehľadajte. Zrozumiteľnou a hravou formou napísané cvičenia, ktoré sú zamerané na upokojenie, sústredenie, pozitívne predstavy, vytváranie energie, oddýchnutie a sebauvedomenie. Každým cvičením nás doprevádza nejaké zvieratko a knižka je pekne ilustrovaná na každej strane.

V knihe nájdete 30 cvikov pre deti na upokojenie mysle a tela a rozprúdenie energie. Autorka Kira Willeyová je oceňovaná umelkyňa a skladateľka detskej hudby, expertka na jogu pre deti. Tieto cvičenia odporúča cvičiť s deťmi, ale sú veľmi vhodné aj pre každého dospelého.

Kniha vyšla vo vydavateľstve Fragment a je odporúčaná pre deti od 4 rokov. Kúpila som v kníkupectve Činčuáčik.

V knihe budú deti (a rodičia s nimi) zhlboka dýchať, predstavovať si, že sfukujú sviečku, alebo fúkajú horúcu čokoládu, vdychovať vôňu kvetu, počítať a pomaly dýchať ako macko. Týmito cvičeniami docielime upokojenie. Dýchanie, počítanie, predstavovanie, to všetko môžeme robiť kdekoľvek a kedykoľvek keď sa práve potrebujeme upokojiť. Ak potrebujete s dieťaťom pracovať a ono vystrája a nevie sa upokojiť, skúste niektoré z týchto cvičení.

Aby sme si precvičili predstavivosť, môžeme si predstavovať, že sme obláčik a vybrať si či sme mäkký, búrkový, snehový oblak, alebo obláčik, ktorý pripomína nejaké zvieratko. Predstavujeme si, akú láskavosť by sme mohli vykonať a pre koho. Alebo si predstavíme, že sme strom. Môžeme posielať dobré myšlienky, vytvoriť niečo nové a byť čím len chceme. Precvičovanie predstavivosti je dobré pre pozitívne myslenie. Sú to vlastne pozitívne afirmácie, ktoré sa nám dostávajú pri rozprávaní a predstavovaní do mysle a my im môžeme uveriť. Napríklad, keď si predstavujeme čím dnes budeme, môžeme doplniť čo len chceme – budem priateľský, milý, šťastný… pozitívne nalaďujem svoj mozog a programujem ho na to čím sa chcem stať. Ak týmto slovám uverím, naozaj sa takým stanem.

Okrem správneho dýchania, predstavivosti si s detičkami jednoduchými cvikmi precvičíme telo, môžeme zarevať ako lev, dýchať a ňuchať ako zajko a týmito cvičeniami dodáme svojmu telu a mysli energiu.

Osvedčil sa nám cvik na zbavenie sa mrzutosti a odfukovanie zlej a negatívnej nálady preč. S detičkami si tiež natiahneme a uvoľníme telo, krk a zakrúžime plecami.

Môj názor na túto knihu

Ak pochopíme myšlienku tejto knihy a cvičení v nej, určite sa stane jednou z obľúbených. Je to typ knihy, ktorá môže byť hneď zavrhnutá (lebo veď čo mi môže pomôcť nejaké dýchanie…), ale ak sa jej otvoríme, uvidíme čo nám môže priniesť. Nielen deťom, ale aj nám dospelým. Pochopíme, že je potrebné spomaliť, byť vnímavý k sebe, starať sa o seba, myslieť pozitívne a želať sebe a iným to najlepšie.

Človek je zo svojej podstaty dobrý. Môže zísť zo svojej cesty a túlať sa a nevedieť sa vrátiť. Keď sa naučí zahĺbiť sa do svojho vnútra, počúvať sám seba, svoju dušu a svoje telo, je veľmi pravdepodobné, že sa na svoju správnu cestu vráti a vtedy bude mať pocit celistvosti a dokonalosti svojho života.

S Vikinkou sme si prešli tieto cvičenia (nie všetky naraz, ale postupne), Alžbetka po nás opakovala a bolo to veľmi zábavné. Odkedy Vikinku nedojčím, snažím sa ju vždy keď ideme spať upokojiť nasledovným: “uvoľni si nožičky, uvoľni si ručičky, uvoľni si telíčko, uvoľni si hlavičku, zavri si očká, zhlboka dýchaj a spinkaj”. Samozrejme, že hneď nespí, ale dokáže ju to trošku upokojiť. Preto som vedela, že tieto cvičenia budú určite fungovať.

A na záver pridám citát z Úvodu od autorky: “Keď sa najprv zastavíme a zopárkrát sa zhlboka nadýchneme, predtým než zareagujeme na nejakú situáciu, všetko ide o čosi lepšie, však?”

A ako je to vo vašom živote? Dokážete relaxovať (meditovať), tak aby ste boli spokojní aj duševne? Kľudne mi napíšte do komentára, poteším sa.

Ak chcete vedieť viac o knihách, ktoré s dievčatami čítame, klik sem.